Followers

About Me

My photo
She was born on 20th Nov 1993. A holder of Bachelor of Business Administration (Hons) majoring in International Business. Currently working :')

Thursday, July 31, 2014

Dear Diari

6:24 am. 31/7/2014

Sesungguhnya orang lain hanya Nampak kejayaan yang aku kecapi.

Mereka tidak tahu sebenarnya di sebalik kejayaan itu ada terpalit kesusahan yang mungkin hanya aku seorang yang mengerti.

Betapa aku mengadu pada yang Maha Esa agar Dia terus memberikan aku kekuatan dan kesenangan di atas muka bumi agar aku bisa meneruskan kehidupan aku di atas muka bumi di samping mendapat keredaan dari-Nya.

Bukan kejayaan dunia sahaja yg aku inginkan, malah kejayaan di akhirat sana.

Hahaha.. Aku ingin tergelak bila memikirkan betapa berlikunya hidup aku. Betapa terlalu banyak perkara-perkara lain yg terpaksa aku ambil kira selain drpd pelajaran ku. Aku seperti sudah matang sebelum usia. Bukan mahu bangga, tapi itulah hakikatnya. Aku sudah memikirkan perkara yang sepatutnya bukan aku fikirkan ketika di usia sebegini. Dan hanya aku dan Allah tahu perkara itu. Tidak ada manusia lain tahu.

Aku gembira melihat kegembiraan kawan-kawan dan sanak-saudara ku. Ya kadang-kadang aku cemburu mengapa aku tidak dapat mengecapi apa yang mereka ada? SEsungguhnya demi Allah aku tidak pernah dendam  dengan sesiapa pun. Sebaliknya, aku minta pada Allah supaya suatu hari nanti aku dapat mengecapi apa yang mereka ada dengan usaha ku sendiri.

Aku minta pada yang Maha Esa agar aku diberi kekuatan semaksima mungkin dan umur yang panjang agar aku dapat membalas jasa kedua org tua ku.

Hahaha. Air mata ku sedang jatuh berleraian ketika ini dan aku tahu aku perlu menaip post ini dalam keadaan pantas agar orang tua ku tidak mengetahui aku sedang menangis.
Aku sentiasa menangis seorang diri. Tapi aku ada Allah. Aku cuba untuk tidak menceritakan  masalah ku kepada sesiapa pun termasuklah orang tua ku. Tapi aku yakin, orang tua ku juga ada menangis di belakang ku.

Allah sentiasa ada dengan ku. Aku yakin. Aku yakin.

Aku teringat lagi bagaimana pada malam sebelum SPM, aku bersujud kepadanya aku memohon agar Dia bisa memberikan aku kejayaan. Allah makbulkan doa ku dengan menjadikan aku Tokoh Pelajar Sekolah.

Aku teringat lagi tatkala aku memasuki matrikulasi. Aku bersujud agar Allah juga memberikan aku kejayaan yang cdmerlang aku ingin membuat orang tua ku bangga. Allah makbulkan doa ku dengan menjadikan aku pelajar keluaran matrikulasi yang cemerlang.

Aku masih teringat lagi tatkala aku ingin menyambung pelajaran ke peringkat university. Aku tahu terlalu banyak biaya dengan keadaan orang tua ku yang mungkin aku tidak mahu menyusahkan mereka. Tatkala aku memasuki university, bukan kecemerlangan pelajaran yang aku minta, tapi aku minta agar aku bisa mendapat pekerjaan yang sebaiknya agar aku bisa berbakti kepada orang tua ku. Aku bersujud pada Allah agar Dia memberi aku kesenangan. Allah makbulkan doa ku. Aku mendapat biasiswa dan sesudah tamat belajar nanti, aku akan terus bekerja dengan penaja ku.

Dan sekarang? Ya. Masih banyak aku ingin menagih pertolongan Maha Esa dan aku akan terus meminta dan terus meminta dan memohon agar iman ku tetap yakin pada-Nya. Sesungguhnya kepayahan aku kali ini boleh dikatakan berat buat ku. Tapi aku yakin, dengan segala macam rintangan yang aku telah hadapi, aku yakin aku mampu menghadapi untuk ujian yang keberapa ratus kali ini. Aku yakin aku mampu hadapinya.

Kepada kawan-kawan ku, jangan berputus asa. Sesungguhnya Allah sentiasa ada dengan kita. 




No comments:

Post a Comment

I value your comment :)